Stručni
časopis za ambalažnu i grafičku industriju – Ambalaža; godina VIII,
broj 4, prosinac 2003; Izdavač: Tectus -Zagreb
Razgovor, objavljen u časopisu Ambalaža
Prof. dr. sc. Vilko Žiljak
Prof. dr. Vilko Žiljak, redoviti profesor i voditelj Katedre za tiskarski
slog i računarsku tehniku Grafičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu,
održao je dva zapažena predavanja na Međunarodnom simpoziju "Ofsetni
tisak". Sudjelovanje na simpoziju u ulozi predavača i stručnog
konzultanta, trideset godina bavljenja kompjutorskom grafikom te brojne
aktivnosti kojima značajno doprinosi razvoju grafičke struke u Hrvatskoj
bile su povod razgovoru s gospodinom Žiljkom.
*Gospodine Žiljak, kakvi su Vaši dojmovi s nedavno održanog
simpozija?
Na simpoziju su okupljeni inžinjeri sa svjetskih instituta koji su
iznjeli rezultate trenutnog stanja svojih stručnih i straživačkih
projekata iz područja tiskarstva. Želja, da je naglasak simpozija
ofsetni tisak nije u potpunosti ostvarena što smatram da nije za kritiku:
Širina grafičkih tema je omogućila svima nama da povežemo problematiku
današnjeg tikarstva pa da diskusije otvore goruča pitanja od školovanja,
uvođenja auomatizcije, povezivanje tiskarskih sustava u cjelovit pogon,
prisustvo hibridnih tehnologija, softverska rješenja u dizajnu ambalaže
te značaj digitalne tehnike u grafičkoj industriji. Ovaj simpozij
je okupio strane stručnjake na zavidnoj visini sadržaja iz tiskarstva
pa je na neki način ponudio pogled u svijet aktualnih pravaca istraživanja
u grafičkoj tehnologiji.
*Oba Vaša predavanja ticala su se XML tehnologije. Koliko je XML značajan
za budući razvoj grafičke struke?
U tiskarstvo ulazi automatizacija povezivanja svih procesa proizvonje.
Upravljanje i analiza rezultata provodi se u "realnom vremenu".
Tiskarstvo, zbog toga, prvi puta u povijsti uvađa baze podataka kao
osnovu komunikacije među ljudima, strojevima i proizvodnim procesima.
Desilo se 1996. godine, da u isto vrijme kreću transformacije informacijskih
sustava preko nove tehnologije pod imenom "eXtensible Markup
Language" i organizirana standardizacija grafičke proizvodnje
od strane svih proizvođača opreme. Računala su postala dovoljno snažna
da zadovolje protok grafičkog sadržaja i da digitalna tehnika konkurira
svim prijašnjim načinima tiskarske ntehnologije. Istovremeno su u
prije pet-šest godina (naglašavam, zbog karakteristika računala u
tom trenutku) počeli pokreti digitalne integracije i standarizacije
u proizvodnji grafičkog proizvoda pod nazivima: CIP3, CIP4, JDF, MIS
.... Novi softver, koji je stvoren prije šest godina, a vodimo ga
pod zvučnim imenom XML tehnologija, zatvara potrebnu okolinu pretvorbe
stare i nove tiskare. Prihvatimo jednostavno da je struktura data,
da postoje baze metoda i tehničkih rješenja pa se moramo okrenuti
novom dobu tiskarstva. Mi smo sretni što smo svjedoci i sudionici
najveće transformacije grafičke industrije od vremena Gutenberga prije
550 godina.
*Koliko događaji poput simpozija mogu utjecati na razvoj struke?
Okupljanje međunarudne stručne misli nužno je za utvrđivanje našeg
položaja u svijetu tiskartva. To je podstrek za potrebom dogradnje
sadržaja naših predavanja studentima i đacima. Upraviteljima tiskara
to je mjesto gdje su saznali koliko su ili u zaostatku ili prerano
u budućnosti. Potrebna su nam mjesta gdje na glas čuje istina o tiskarskoj
struci, gje svi imaju pravo polemizirati o razvoju grafičke industrije,
gdje su prisutni inžinjeri sa iskustvom koje je teško vratiti u studentske
klupe. I mi nastavnici imamo poligon da im kažemo gdje smo, što smo
novo pripremili, pa da smo i mi duboko u JDF-u, XML-u i CIP4 pokretu.
*Smatrate li da su predavanjima obuhvaćena sva područja ofsetnog
tiska?
Dominantni tisak danšnjice je ofset. Nisu bila sva područja obuhvaćena
jer u ofsetu imamo jak razvoj novih rješenja u svim poglavljima: nove
boje, novi matrijali, nova tehnička rješenja te integracija sa drugim
tiskarskim tehnologijama unutar iste tiskarske linije. Bila su prisutna
specifična područja dovoljno da simpozij ne bude prespecijalistički
što bi smanilo interes grafičara koje ipak zanima cjelovita tiskarska
proizvodnja. Za posebna pitanja kao naprimjer odnosi boje i papira
u ofsetu dobro bi bilo organizirati skupove ali moramo biti svjesni
da će se u tom slučaju okupiti samo desetak inžinjera jer smo mi ipak
mala zemlja.
*Činjenica je da se grafička industrija neprestano mijenja
i razvija. Koliko hrvatska grafička industrija prati trendove?
Mi smo preblizu Evropi i nijhovim institutima tiskarstva da bi se
moglo postaviti pitanje neinformiranosti iz prve "žive ruke".
Čak bih rekao da smo toliko napred da se povremno nađemo u situaciji
eksperimentalnog poligona za nove tehnologije.
*Prilikom animiranja sudionika iz Hrvatske uoči simpozija,
moglo se čuti odgovore "to nama ne treba", "što uopće
ima novoga" i slično. Kako biste Vi to komentirali?
Ako su bile takove diskusije one govore samo to da ste krive ljude
pitali, koji bi željeli da sve stane, da rade samo za sebe te da oni
imaju svoje dobavlječe iz bijelog svijeta. Ne zaboravimo da je za
većinu ljudi najteži posao - učenje. Otvaranje trgovine i proizvodnje
za svjetsko tržište slomit će sve koji nisu u nervozi uvođenja novih
tehnologija. Moramo se pojaviti sa svjetski konkurentnim cijenama
pa i na domaćem tržištu. Svaka nova informaija o tiskarskim patentima
je doprinos i upozorenje kako, kamo i gdje se treba pregrupirati.
*Obilježili ste trideset godina bavljenja kompjutorskom grafikom.
Kako je to izgledalo na počecima?
Grafika, ctanje, slikanje posegnuli su za novim metodama pa je i prije
trideset godina bilo normalno raditi ove teme pomoću računala. Mi,
na ovim područjima, smo prvi u eksperimentiranju i rasadnik smo svjetskog
znanja. Mnogi mladi odlaze iz Hrvatske jer mi imamo valjda kvalitetnu
sivu masu. Svi traže nove idejea to je svojstvno mladima. U Hrvatskoj
je organiziran pokret "nove tendencije" prije više od trideset
godina. Tu se našla i "kompjuterska umjetnost" koja je obišla
svijet. Bio sam na mnogim svjtskim događanjima suvremne umjetnosti
tog vremena. Grafika, slika ili neka druga vizualizacija nastaje iz
glave pa je posve svejedno da li je realizirana rukom, nogom ili kompjuterom.
Ja imam potrebu da se vizualiziraju apstraktni matematički sutavi
u likovnom miljeu. Kompjuter mi pomaže da se dođe do tog specifičnog
rezultata.
*U Hrvatskoj ste bili pionir u tri znanstvene grane koje se
oslanjaju na računarsku znanost te o tome objavili prve knjige na
hrvatskome jeziku. Recite nam nešto više o tome.
Imao sam sreću da su me dotakla pitanja kao naprimjer: računarska
simulaija, digitalna grafika i digitalno tiskarstvo, dizajn i tisak
zaštitnićenih dokumenata, digitalna kartografija. U tim područjima
sam osmislio metode i postupke rješavanja velikih projekata do kraja
izvedbe. Moram priznati da mi je u svemu najviše pomogla ljubav pema
matmatici i tehnici. Na kraju mog studija fizike počelo je vrijeme
kompjuterizacije. Prve tečaj sam pohađao još 1969. g. i do sada apsolvirao
desetak programskih jezika. Računala su potka svih mojih rješenja.
Moja prva knjiga "Modeliranje i simuliranje" je bila udžbenik
na Elektrotehničkom fakultetu i dok još nisam prešao na Sveučilište.
Moji studenti imaju dovoljno aktualnog matrijala. Danas su to tekstovi
dostupni Internetom, dakle, svima, na svakom mjestu i u svako vrijeme.
*Sudjelovali ste na brojnim istraživačkim projektima. Koliko su iskoristivi
podaci i znanje koji proizlaze iz takvih projekata?
Zadovoljstvo je da se rezultati istraživanja spoje sa projktima i
realizacijama koje se cijene i primjenjuju. Gotovo sve što sam objavio
kao istraživački ili znanstveni projkt je u dijelu ili cjelini našlo
primjenjenu. Mogao bih priznati da je u mnogim slučajevima prvo bio
projekt, realizacija a potom znanstveni izvještaj. Jedan od meni jajintrigantnijih
projekta bio je digitalizacija državog zemljovida. Zadatak: od sedmerobojnog
spot otiska izraditi fotolite - orginale kako bi se ponovio tisak.
Iako se radi o tisuću realiziranih listova, posve novoj metodi, još
nisam objavio niti matematički niti grafički sustav. Ima jak razlog
da se pričeka s objavljivanjem. Za svaki slučaj, sve je napisano.
*Član ste ekspertnih timova iz različitih znanstvenih i stručnih
područja, a u Vašoj je biografiji navedeno impresivnih 330 naslova,
iz čega proizlazi da značajno unapređujete stručni dio grafičke struke.
U kojem se smjeru struka razvija i kakva je njezina budućnost?
Računala su duboko u svim područjima ljudske kreativnosti. Tiskarstvo
je potpomagano informatikom postepeno, bez većih skokova, dovoljno
da nove generacije sa poštovanjem unesu napredak u tiskaru. Moji radovi
obuhvaćaju sve faze razvoja tiskarstva u proteklih 30 godina. I sada
se istražuje budućnost tiskarskih tehnika, organizacije proizvodnje
i obrazovni programi koji bi osposobili studente za buduće situacije
u grafičkoj industriji. O sadašnjoti znamo sve ali potreba da se doživi
"sutra" je ono što tjera na aktivnost, publiciranje, široko
uspoređivanje sa drugim tehnologijama, putovanja i polemike sa mladim
ljudima. Sada je najznačajnije integrirati procese i upravljanje u
tiskarstvu općenito. Tiskarstvo ima sjajnu budućnost ali tiskarstvo
će drugačije izgledati. Kao što se olovni slog povukao tako će se
povući dobre i uspješne tehnike koje nisu fleksibilne na digitalno,
računarsko upravljanje. Pa i boje, i tinte i materijali, i tiskovne
forme dobivaju internu elektroničko magnetsku komponentu. Time se
omogućuje na nov, drugačiji način upravljanje penetracijom boje, nanošnje
pigmenta, upravljanje kvalitetom otiska. Paralelno se digitlna tehnika
uvukla u strojeve na dva načina. Prvi, sve promjene rada i podešavanja
u tiskarskom stroju upravljaju se računalom klasičnom automatizacijom
samih strojeva. Drugo, podaci iz realnog rada tiska se snimaju a poslužit
će za korekciju tiska, informiranje servisera, informiranje upravitelja
i poslovnog tima, planiranja proizvodnje te dugoročno analiziranje
uspješnosti tiskare.
*Jeste li zadovoljni mogućnostima koje Grafički fakultet u Zagrebu
pruža svojim studentima?
Grafički fakultet ima modernu koncepciju. Potrebno je ojačati "e-learning"
to jest učenje i preuzimanje daleko većeg znaja putm Internta. Ta
organizacija zahtjeva drugačiji način predavanja i kontakta sa studentima.
Bio sam prije deset dana u Ateni na kongresu koji se je bavio samo
pitanjem metoda učenja u grafičkoj struci. Pitanje samih računala
je zvršeno i kod nas i u svijetu. Studenti imaju i računala i Internet.
Potrebno je razviti dostupnost do ciljanih naslova, selektirati sadržaje
tiskarskih tema za svki pojedini kolegij te na nov način odrediti
komunikaciju studenta, asistenta i profesora. U tom "elektroničkom
učenju" stvaraju se mreže kolanja znanja od instituta koji izučavaju
tikarstvo, laboratorija koji razvijaju nove tiskarske thnologije,
samih tiskarskih pogona i obrazovnih institucija. Potrebu za učenjem
i postavljanje osnove za viokom motiviranošću izučavanja tiskartva
može se samo ako smo mi nastvnici malo ispred objavljenih informacija.
Međutim, moja kritika na tiskarske kuće je poznata. Rješavanje konkretnih
problema u proizvodnji ne povjerava se fakultetu dovoljno. Premalo
uključuju, informiraju i konzultiraju znanstveno razvojni potencijal
fakulteta. A to je jedini način da se usaglasi struka, praksa i obrazovanje.
*Približava se Drupa 2004. Možete li predvidjeti kojim će
novostima ona biti obilježena?
Vioka automatizacija posebno u novinskoj proizvodnji koja je uvjek
bila inperativ razvoja tiskarstva. Tu se spajaju digitalne thnike
upravljanja, digitalne tehnike tiska i standardizacija na nov način
kako se definira konzorcijem CIP3/CIP4. Naglašena je uloga infomatičke
tehnologije u povezivanju svih naslova proizvodnje. Počinje konačno
vrijeme integracije pod njenim punim značenjem. Biti će ponuđna mnoga
softverska rješenja upravljanja i planiranja proizvodnje budući da
signale sa novih tiskarskih strojeva možemo digitalno tretirati. Strah
od Interneta i digitalnog tiska je nepotreban a DRUPA će pokazati
kako su ta dva naslova samo u službi jakih pozitivnih pomaka i promjena
u tiskarstvu.
*Možete li izdvojiti neke teme koje trenutna strujanja u grafičkoj
industriji nameću kao zanimljive za buduće simpozije?
U budućnosti, najzanimljivija tema gragičke industrije je postpress.
Tu nema skokovitih događaja ali se otvaraju teška pitanja za tiskare,
dizajnere i informatičare. Digitalna tehnika je uspješno pokrila tipografiju,
reprofotografiju a sada i tisak. Ambalaža, "nešto na kraju",
dolazi u digitalizaciju tek kada se stabiliziraju Prepress i Press.
U Postpressu je raznolikost rješenja, postupaka, metoda, tehnika i
tehnologija daleko veća nego u ostalim grafičkim procesima a zato
i zanimljivija. Nadalje, ne može se organizirati razgovor o Postpressu
ako se ne diskutiraju tisak i grafička piprema koji su zbog toga sami
po sebi unutra. Standardizacija u Postpressu je mnogo puta veći problem
za uvođenje JDF-a, CIP4 i XML tehnologije nego u drugim fazama izrade
grafičkog proizvoda. To bih predložio kao široku i intigantnu temu
slijedećeg simpozija.
Prof. Dr. Sc.Vilko Žiljak
9. studenoga 2003.