Međunarodni simpozij ‘Ofsetni
tisak’ – Zbornik radova = proceedings, 27.-29.10.2003. Zagreb, časopis
Ambalaža; NOVI POGLED NA PRIMJENU HOLOGRAMA NA GRAFIČKIM PROIZVODIMA NEW VIEW ON HOLOGRAM APPLICATION ON WHOLE GRAPHIC PRODUCTS Autori: Ivana Žiljak, dipl. dizajner, asistent, Grafički fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska Jana Žiljak Vujić, dipl. dizajner, asistent, Tehničko veleučilište, Hrvatska SAŽETAK Ovaj izvještaj odnosi se na nova područja djelovanja grafčkog dizajnera u osmišljavanju izgleda ambalaže i kreiranju specijalnih zaštita na ambalaži. Danas na području ambalaže postoje sve veće potrebe za individualizacijom i zaštitom proizvoda. Svaki suvremeni proizvod, osim vizualnog rješenja, može na ambalaži sadržavati: 1. hologram (osmišljen samo za taj proizvod, specijalnog oblika i mjesta nanošenja) 2. poseban rasterski element (osmišljen samo za taj proizvod) 3. dotisak na ambalaži svakog zastupnika i distributera Uvod Hologram ima dvojaku važnost: predstavlja jedinstveni oblik zaštite proizvoda i daje proizvodu novu dodanu vrijednost kao marketinški element. Hologram otvara mnoge mogućnosti u razvoju višeslojne vizualne poruke, poruke u pokretu i prostornog 3D prikaza. Moguće ga je dotiskivati na ambalažu u modificiranim serijama, za svaku seriju proizvoda i distributera posebno. Hologrami se mogu aplicirati i na specifična mjesta kao što su mjesta otvaranja ambalaže, kako bi se spriječilo podmetanje krivog sadržaja u dobro zaštićenu i označenu ambalažu. Holografsko obilježavanje se malo primjenjuje jer su znanja o cijelom procesu kreiranja do izvođenja nedostatna. Ovaj članak je doprinos i poticaj za otvaranje svijetu holografije. Najavljujemo vrijeme početka masovne primjene ho-lograma na ambalaži jer želimo biti novi. Holografija je novo sredstvo koje više nije nepoznato - više nema ambalaže s marketinškom orijentacijom, a da na njoj nema holograma. Individualizacija holograma na ambalaži Individualizacija holograma moguća je izradom holo-grafskog originala u različitim veličinama, ne samo tehnikama tiska nego i drugim posebno zaštićenim tehnikama (na metalu i staklu). Hologram može biti prilagođen veličini proizvoda, temperaturi dotiska, raznim pisačima za dotisak (laserski pisači, ink jet), velikim holografskim površinama, geometrijskim interpretacijama istog holograma, različitim klišejima za rezanje. Sve su to dizajnerski i marketinški učinci. Na jednoj ambalaži može biti više holograma. 3D hologram može biti individualiziran prema različitim tehnikama stupnjevitog razbijanja slike. Rasterski element Osim kreiranja vizualnog rješenja za ambalažu proizvoda, potrebno je osmisliti i poseban rasterski element samo za taj proizvod. Svako pixel i vektorsko rješenje, odnosno tiskani materijal u digitalnom, ali i konvencionalnom tisku, može imati individualan raster. Raster se kontrolira matematičkom funkcijom koja u svom 2D ili 3D obliku predstavlja neki poseban oblik. Oblik može biti potpuno apstraktan, ali može biti i figurativan - opisan. Tako umjesto rasterske točke možemo prikazati zrno kave, oblik zubne paste, propeler ili nešto apstraktno. Apstrakciju može dati serijski broj proizvoda, matični broj proizvođača, ime proizvoda. Svaki proizvođač može imati svoj osobni raster kao potpis, svaka izdavačka kuća ili tiskara mogu imati vlastite rastere. Najznačajnije korištenje rastera je u interpretaciji vizualne poruke tiskanog materijala. On može biti vidljiv ukoliko je linijatura niska ili "skriven"ukoliko je linijatura visoka. Svi oblici vektorske i pixel grafike mogu se interpretirati s potpuno novim rasterskim elementima. Prednosti holografije Holografija se smatra najbrže prepoznatljivim obilježavanjem među svim tiskovnim tehnikama. Od ostalih tehnika, primjerice, imamo boje koje moramo osvijetliti posebnim uređajem da bi ih mogli vidjeti (npr. UV boje). Ta tehnika je prihvatljiva, ali ne možemo očekivati da će u praksi s ambalažom svaki korisnik nositi uređaj za otkrivanje vjerodostojnosti proizvoda. Zato je holografija izvrsna. Ona je uočljiva i prepoznatljiva i na dnevnom svjetlu. Stoga holografija nije dobra zaštita samo stoga što se teško kopira, već i stoga što se brzo i lako prepoznaje. Holografija također ima velike prednosti jer se na nju može intervenirati dotiskom pod raznim temperaturama, rezanjem raznim klišejima, apliciranjem klišeja na kliše, hologram preko holograma, boja preko holograma, godina i mjesec izdanja na hologramu, nanošenje metaliziranih boja. Holografska traka se može štancati i tako da oblik stance dođe do izražaja tek nakon otvaranja proizvoda. Tako prilikom otvaranja može doći do novih oblika, novih poruka, primjerice "otvoreno" ili nagradna igra "osvojili ste". Također, proizvod prilikom otvaranja može dobiti novu vrijednost - prilikom otvaranja kutije parfema pojavljuje se u hologramu nova poruka. Nakon otvaranja, hologram je nemoguće vratiti u prvobitno stanje. To je također posebno važno ukoliko se pojedini dijelovi ambalaže proizvoda ne smiju otvarati radi garancije na proizvod. Dakle, hologram u tom slučaju nije samo vizualna, nego i fizička zaštita. Drugim riječima, holografski znak tek prilikom fizičkog raspadanja daje novu informaciju.
|