'Seminar o pravcima razvoja
grafičke industrije i tiskarstva' – petak, 28.02 i subota 01.03.2003
u Stubičkim toplicama
Internet kao nastavni medij na grafičkom fakultetu
Doc.dr.sc. Antun Koren 1.UVOD
Informatizacijom i bržim protokom informacija preko globalne mreže
(www) dostupnost podataka i informacija ključnih za tisak mnogostruko
je veći i zahtjevniji.Samom značajnijom primjenom Interneta u Grafičkoj
tehnologiji i struci započinje sredinom i krajem 90-in godina prošlog
stoljeća. Značaj Internetskog prijenosa informacija i tiska je u sve
potrebitijem korištenju grafičkih alata u kreiranju tiskarskih proizvoda
kao i u prijenosu informacija u oblikovanju gotovih grafičkih proizvoda.
Permanentna potreba za usavršavanjem i modernizacijom nastavnih kolegija
nameće nam potrebu praćenja stanja korištenja internetskih usluga
od strane studenata te iznalaženja načina i mogućnosti u poboljšanju
navedenih aktivnosti.
2. EMPIRIJSKO ISTRAŽIVANJE
Provedeno je usmeno istraživanje među studentima Grafičkog fakulteta
u Zagrebu o korištenju Interneta za potrebe studija. Istraživanje
je rađeno na uzorku od 215 studenata u 2001 i 2002 godini u sklopu
održanih vježbi iz kolegija Uvod u Informatiku i Uvod u znanstveni
i stučni rad. Istraživanje je provedeno na studentima prvog drugog
semestra kao i na sedmom i osmom semestru studija. Cilj istraživanja
je saznanje o studenskom korištenju Interneta za potrebe studija na
Grafičkom fakultetu te iznalaženju mjera i aktivnosti za poboljšanje
istih.
Grafikon broj 1. ukazuje na razlike
vremenskog korištenja Interneta od strane studenata Grafičkog fakulteta
u Zagrebu u vremenskom periodu od jedne godine. Vidljivo je da je
znatan porast studenata koji su više od 5 sati dnevno na Internetu.2001
godine je 28 studenata od 215 studenata iz uzorka bilo na Internetu
više od 5 sati dok je 2002 godine čak 102 studenta provodilo isto
vrijeme na mreži. 2002 godine je najviše opao broj studenata koji
provode oko 2 sata dnevno na svjetskoj mreži. Najznačajniji pomak
je vidljiv u padu studenata koji provode manje od 1 sata na Internetu
što ide u prilog svobuhvatnoj informatizaciji u Hrvatskoj.
Grafikon 2. Pretraživanje informacija na Grafičkom
Fakultetu od strane studenata
U drugom pitanju na istraživanju se htjelo uvidjeti zastupljenost
grafičkih informacija u ukupnom broju informacija koje se obrađuju
putem Interneta.Odnos zastupljenosti grafičkih informacija u odnosu
na ostale informacije je ko studenata Grafičkog fakulteta u 2001 godini
bio manji od jedne naprama dvije ostale.Uvođenjem stalne veze na Internet
i većeg broja računala dostupnih studentima je rezultiralo da je taj
odnos značajnije promjenjen u 2002 godini u odnosu na 2001 godinu.
Grafikon 3. Korištenje grafičkih programskih alata
Na trećem grafikonu se vidi kako se studenti snalaze u grafičkim
programskim apletima. Osjetno je u roku jedne godine opao broj studenata
koji se ne koriste s niti jednim grafičkim programom. Studenti na
Grafičkom fakultetu se najbolje snalaze u programu za obradu fotografija
Adobe Photoshop, te čak 156 od ukupno 215 se koristi s tim programom.
Najmanje se studenti korise programom Pagemaker prvenstveno zato što
je to program za prelom časopisa i knjiga, a takvi sadržaji i zadatci
su primjereni grafičkim studijima i većim tiskarskim kućama. Povećan
je broj studenata koji rade u programima za vektorsku grafiku kao
što su Macromedia Freehand i Corel draw.
Grafikon 4. Platforme za rad u grafičkim programskim
alatima
Na četvrto pitanje u anketi studenti su trebali odgovoriti na kojoj
se računalnoj platformi služe kod kuće za rad na Internetu i s grafičkim
programskim alatima. Većina studenata se kod kuće koristi raznim varijacijama
PC platforma i to čak njih 78%. Apple platformom se koristi 22% studenata,
a razlog tako malom broju studenata koji se koristi tom platformom
je u njenoj visokoj cijeni i manjoj ponudi programa za nju na slobodnom
tržištu u Hrvatskoj.
Grafikon 5. Usporedba slanja grafičkih informacija putem
elektronske pošte po godinama studija
3. ZAKLJUČAK
Istraživanjem je utvrđeno da je integracija Interneta i grafičke
tehnologije još uvijek mala. Studenti viših godina češće se koriste
internetom u komunikaciji .
Prijedlozi:
- potreba za stalnom vezom prema internetu sa znatno povečanim brojem
računalnih mjesta
- formirati edukativni tim sastavljen od studenata viših godina studija
- izraditi interni pravilnik o korišćenju interneta
- povezati se za trgovačkim društvima koji koriste elektronički tisak
radi obostrane edukacije.