Dora Kinert
Bučan
U KONAČNICI, SVAKI KULTURNI SUSTAV POČIVA NA MITOVIMA, NA NAŠIM
VLASTITIM ILI RENESANSNIM – NE IZUZIMAJUĆI PRITOM „EGZAKTNE ZNANOSTI“.
I. P. CULIANU
Ako postoji iskaz
koji kao saliven pristaje onome što radi i čime se strastveno bavi V.
Žiljak, onda je to bez sumnje ovaj citat Iana Culianua,povjesničara i
stručnjaka za kasnu antiku i guosticizam. Uz napomenu: „ne
izuzimajući pritom egzaktne znanosti“,
Culianu je ostavio slobodan prostor za one tako rijetke (u svakoj epohi
rijetke) „renesansne osobe“ u kojih se „umjetničko“ i „znanstveno“
isprepliće na neočekivano orginalne i kreativne načine.
I u današnje doba
stalno se, gotovo podsvjesno očekuje da netko velikim zamahom zagrabi u
dubine razuma i duše i otkrije načine kako međusobno
komuniciraju to dvoje. Njihovo „mehaničko“ spajanje nije ono što su
stvarali svestrani umjetnici, ali ničeg „mutnog“ u konačnom rezultatu
za gledaoca zapravo nema. Naprotiv: sve izloženo zrači PROZIRNOŠĆU,
ČISTOĆOM, kao da je cilj upravo OČIŠĆENJE, ČISTOĆA.
KAO IMPERATIV PRODIRANJA U FANTAZMIČKU TAJNU. Krajnji doživljaj
stvaralaštva V. Žiljka, koji na prvi mah izaziva infantilna pitanja (kako je do
slike došlo, kako je to autor uspio „napraviti“? ) zapravo je FASCINANCIJA NEDOHVATLJIVIM SREDIŠTEM TE PRIVIDNE
TRODIMENZIONALNOSTI ZA KOJOM SVATKO TRAGA. Trodimenzionalnost (za znanstvenika)
i cjelovitost (za filozofa, pjesnika i umjetnika) - to je ono što je V. Žiljak
uspio sjediniti i potaknuti gledatelja da zaviri u ono „iza“ čovjeku nikad
dokučivo i stoga toliko privlačno. „MAKETU“ te tajne V. Žiljak je
svojim znanstveno – umjetničkim fantazmima uspio učiniti barem
prividno stvarnom.
Đuro Vanđura
EKSKLUZIVNOST
KOMPJUTERSKE GRAFIKE
Četrdesetak
godina traje pojam kompjuterske grafike, od ranih
pionira u Berlinu, Londonu, New Yorku i Zagrebu, a za nju interpretativne
terminologije nemamo niti danas. Na početku i nije izgledalo sve kako novi medij, elektronički novi kistovi ili pera, trebaju
i novi rječnik, budući su se prve digitalne vizualizacije lako čitale.
Bila su rotiranja dužine po nekim točkama, bili su to spletovi lako
opisivih impresija geometrijskih tijela ili
bitmapirane križaljke optićkih senzacija ili likova. Međutim,
već za nekoliko godina u svijetu su se pojavile slike stohastičkih
procesa i raznih simulacija. Vizualni svijet je izgubio jasno
geometrijsko ishodište, a s time i terminologiju. Pojavile su se arabeske boja i kolopleti lirskih oblika, riječima
neopisivi, a rukom ne kopirljivi. Tu je bio i Vilko
Žiljak.
Prvi
uradci Vilka Žiljka bile su vizualizacije izrazito konkretnih ili predmijevanih situacija. Počeo je od zvuka saksofona ili protoka nafte s različitim mogućnostima,
a dobivene slike ostale su u interpretativnom ishodištu samo njemu znane. Očitavanje
struktura na zidnoj slici ni po kojem detalju ne vodi
promatrača do stvarnog, realnog ishodišta ili realističke zamisli ili
ideje, svejedno. Na početku bijaše matematička formula, a niti jedan
matematičar iz slike ne može odgonetnuti koliko je nepoznanica bilo u
prvotnoj jednadžbi, računu ili formuli. Te istine
i zakonitosti između stvaranja matematičke grafike i njene
interpretacije ili rekreacije odvele su Vilka do novih
realiteta. Njegove kompjuterske grafike postale su
primijenjeni dizajn zaštićenih dokumenata i vrijednosnica. Bile su to kompjuterske grafike protiv mogućih falsifikatora.
Počelo je neodgonetljivo, pa prema tome i neponovljivo u
samoizradi.
Nove grafike Vilke Žiljka čista su lirika boja, oblika,
konstrukcija i struktura. Slutimo u osnovama racionalističke
poticaje od nekih primarnih horizontala, vertikala,
parabola ili dijagonala. Međutim, to su segmenti spirala, razlićitih
pravokutnika ili trokuta u spletovima s amorfnim ploπštinama
boja. Pravilniji dijelovi kompozicija ili odnosi
nekakvih bojenih elipsoida prema čistoćama praznine sugeriraju
orjentacije lijevo ili desno, gore ili dolje. ćesto
elementi kreću od nekakovih pravilnosti, pa se u središtima usitnjuju i
rasplinjuju do kaosa; kao da kreću od monotonije do kakofonije. Linije kreću
od nježnosti i finoće titravog crnila, a
zgušnjavaju se u kolorističkom spletu spirala i prepleta. K svemu tome još
tu zatičemo rasap imenovanih detalja nekih lica, znakova ili slova...
Posebnost
kompjuterskih grafika Vilka Žiljka je i njegov odabir završne podloge na kojoj će oblici i boje živjeti. Bjelina papira
nikome nije strana, ali platno već pruže neke
druge doživljaje. Osobito su vizualno rječite zrcalne podloge ili one od hologramskih materijala. Svjetlost
se reflektira iz pozadine struktura, pa one dobivaju dimenziju svoje
ezoterijske bitnosti. Naime, tamo negdje u
nastanku i pohrani postoje samo obrisi i boje, a okruženja su bezvremenska i
bezprostorna. To je sigurno još jedan korak prema bitnosti i primarnosti
kompjuterske grafike. Postoji matematička osnova i njena forma, ali ne i
dijalog sa strukturama podloge.
U vrijeme bakroreza svaki grafički
list, svi otisci međusobno su se razlikovali. Od tada su uvriježeni grafički
standardi o iskazu naklade, rednom broju otiska, o tehnici, autoru i majstoru
grafičaru. Kompjuterska je grafika i to promijenila. Matrica grafike je
negdje u računalu, zapisana između silnih binarnih brojeva, a svaka
druga izlazna jedinica, ekran, materijal podloge ili vrsta štampača, bitno
mijenjaju primarni doživljaj. To je ekskluzivnost kompjuterske grafike. Kao da
je moguće s iste ploče, s iste matrice, otisnuti višebrojne, različite,
a uvijek definitivne otiske.